tisdag 8 mars 2011

12. Lärare undervisar elever för att de ska bli – lärare?


Skolklasserna har i de flesta fall blivit större de sista 20 åren. Salar som tidigare byggts för klasstorlekar på 25 elever kan nu rymma över 30 elever. Ändå har det hänt mycket med just tankar kring möblering och placering i klassrummet vilket är positivt. Dessutom är det ju kreativt och trivsamt att möblera om lite då och men kanske inte för ofta. Enligt Reggio Emiliapedagogiken är rummet ”den tredje pedagogen”. Men vi går tillbaka till rubriken.

Är det så att läraren undervisar och visar sina elever hur man arbetar och tänker som lärare? Är det så att den enda arbetsplats som simuleras i klassrummet är lärarens arbetsplats? Är det så att läraren ”lär ut” vad man behöver kunna för att ta de första stapplande stegen mot att bli - just - lärare? Men samhället behöver ju inte bara lärare utan journalister, skådespelare, brobyggare, sjuksköterskor, asfaltläggare, bönder, gruvarbetare, osv osv. Dessutom kan det vara så att lektionen planeras utifrån ett speciellt perspektiv – lärarens. Läraren behöver lära ut och sedan hitta en lätt metod för att betygsätta. Men är eleverna med i planerandet? Finns elevernas tankar, idéer och frågor med? Har eleverna några valmöjligheter? Vågar läraren låta eleverna ta över undervisningen och visa vad de vill lära sig?

Varför inte göra om klassrummet till en tidningsredaktion, teater, TV- eller radiostudio, stadsplaneringskontor, arkitektfirma, listan kan göras längre. Vi får sätta oss in i hur det är att arbeta som reporter, asfaltläggare, bonde. Då kan man samtidigt som man lär sig engelska glosor göra ett radioprogram. Man går igenom avsnittet om genetik och redovisar detta som en teaterpjäs. Man gör ett Storyline-projekt genom att följa Columbus planering och resa över Atlanten. Matematik och svenska kan användas inom alla ämnesområden. Blanda och ge – rör om – in med fräscha idéer – variation – se kunskap från olika håll. Gör två saker på en gång: Gå igenom ett avsnitt ”i boken” samtidigt som eleverna lär sig redovisa på nya sätt. Idag när mängder av fakta och kurser ligger på Internet kommer framtiden för Sverige att kanske bero mer på kreativitet än ren faktakunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar