onsdag 8 december 2010

10. Måste eleverna räcka upp händerna vid förhör?


Handen på hjärtat - Låter du dina elever räcka upp handen när du förhör läxan? Är det för att se hur många i klassen som kan frågan? Det vet du inte – du vet bara hur många som räcker upp handen. Många som räcker upp handen har dessutom fel och det finns dessutom osäkra och blyga elever som nästan är säkra på det rätta svaret men som inte vågar räcka upp handen. Det kan bero på hur många retstickor det sitter i klassrummet.

Jag brukar fråga på lektionens början hur många som inte gjort läxan. När jag antecknat dessa kan de sedan sitta med läxmaterialet och följa med så gott det går. Då är det klart – alla andra i klassen har läst på läxan och behöver inte räcka upp handen. Eller som jag brukar uttrycka mig: ”Alla har läst på – Alla kan!”. Nu kan jag koncentrera mig på diverse frågeställningar och på vilka elever som jag vill specialstudera denna lektion. Jag upplevde också att fler gjorde sin läxa med detta sätt att arbetade med läxan än vid traditionell handuppräckning. Samtidigt gör det att alla pratglada elever får samma chans att synas som de blyga, tjejer får lika mycket tid som killar, ambitiösa elever som lite latare. Det är det jag som bestämmer hur förhöret ska se ut. Fundera på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar