(Läs gärna inläggen i nummerordning)
Det finns mängder av olika typer av rektorer; schemaläggaren, kontrolleraren, ekonomen, visionären, kompisen, humoristen, ledaren, demokraten, den oorganiserade, den utbrände, osv. Listan kan göras lång. Rektorer är precis som alla andra människor - mångfacetterade och varvar sina egenskaper och intressen med kunskap och erfarenhet från olika verksamheter. Saknar de kunskaper i något ämne bygger de ofta sin trygghet på sitt nätverk med andra skolledare eller rekryterar pedagoger på den egna skolan som kan bättre. Som handledare på ett antal skolor under en längre tid har jag mött både arbetslag som sett sin rektor som oersättlig kugge i skolans utvecklingsarbete, till arbetslag som med ett bestämt uttryck sagt ”blanda inte in den dj-n!”. Åsikterna kring skolans rektor är förmodligen lika många som antalet anställda; var och en relaterar till rektorn utifrån sin arbetssituation och utifrån en blandning av förhoppningar och besvikelser.
Men vi ska ta fasta på två sidor av kronan:
- Rektorn har ansvaret för skolan och dess organisation, ekonomi och utveckling. Rektorn är också skolans pedagogiska ledare. Det betyder bland annat att rektorn kan ge administrativt och ekonomiskt stöd för utveckling och förändring som passar skolan enligt rektorns utvecklingsmodell. Ser vi krasst på detta, kan utveckling i stor skala gå i stå, om rektorn istället bara prioriterar andra verksamheter som schemaläggning, skolteater och annat som rektorn är personligen intresserad av.
- Det viktigaste i en skola är hur effektivt och stimulerande kunskapsutbytet blir mellan en elev och en pedagog. Pedagogens roll är att underlätta elevens kunskapsbyggande, reflektion och interagerande med andra elever. Pedagogen har naturligtvis också en fostrande roll. All övrig personal är till för att underlätta och göra mötet mellan eleven och pedagogen så smidig som möjligt. Skolmåltidspersonal skapar goda och nyttiga måltider, vaktmästare ser till att de tekniska och andra nödvändiga resurser finns och fungerar, kurator, skolsköterska och andra i elevvårdsteamet stöttar, lindrar och helar, städpersonal hjälper till att skapa en trivsam arbetsplats, rektor och kanslister ser till att hela skolapparaten fungerar. Alla yrkeskategorier nämns inte här men är viktiga för den totala verksamheten.
Rektorn har det pedagogiska ansvaret. Men hur ser det ansvaret ut?
- Har rektorn ordnat något forum på skolan för pedagogiska idéer? Mycket har ju hänt på det pedagogiska området de senaste 20 åren. Flera av dessa idéer borde genomsyra skolans verksamhet redan, då flera står nämnda i LGR94..
- Har rektorn gjort studiebesök på någon av dina lektioner? Jag har undervisat i över 25 år och aldrig haft något ”pedagogiskt besök” av någon rektor under denna tid. Däremot har jag någon gång bjudit in rektorn för att visa upp något som jag varit stolt över. Det är kanske så man ska göra.
- Var har rektorn sitt arbetsrum? Vem fikar han/hon med? Det finns exempel på rektorer som placerat sitt arbetsrum i mitten av skolan och ”alltid har dörren öppen”. Det finns också rektorer som sitter i en annan byggnad en bit bort från verksamheten och oftast fikar med sin administrativa personal.
- Tar rektorn sitt pedagogiska ansvar? Rektorn har ju inte all tid i världen. Men det är inget problem. Rektorn kan alltid delegera och skapa en pedagogisk grupp, bestående av intresserade och entusiastiska lärare. De ska fortfarande brinna för utveckling och att göra skolarbetet så lustfullt och intresseväckande för eleverna som möjligt. Det kommer samtidigt de andra pedagoger till nytta. Och det finns mycket roligt att utveckla inom skolan. Vissa idéer kan kanske t.o.m. spara tid och arbete för personalen. Men rektorn måste vara delaktig på ett eller annat sätt.
Fungerar samarbetet med rektorn?
Gör det det, så kan du hoppa över detta stycke. Fungerar det inte, så är det en arbetsskyddsfråga. Sträva alltid efter samarbete – det är A och O. Positionering, favorisering och användande av maktmedel är fel. Arbeta tillsammans med facket och gå högre upp i hierarkin. Tänk så här: Om rektorn mår bra och pedagogerna mår bra tack vare gott samarbete på skolan, kommer detta att förmedlas till eleverna. Utvecklingen går snabbare, undervisningen blir bättre och eleverna mår och presterar förhoppningsvis bättre. Vilka föräldrar vill inte sätta sina barn på en sådan skola?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar