Den första tiden efter att du träffat din klass för första gången kallar jag ”förlovningen” – två parter som lovar varandra respekt, lyhördhet, gemenskap och en vilja att lära känna varandra bättre. (Är det däremot riktigt illa, kan klanbildningen redan vara klar mellan flera av eleverna sedan förra årskursen och de barn som kommer från destruktiva hem har kanske tillräckligt med problem för att egentligen ägna dig någon uppmärksamhet – och ändå kommer du att få det av dem!). I början av terminen lär du eleverna flera saker; hur du är som person, om du har humor och hur du sätter gränser, vad du värderar högt och tycker illa om, om killar ska få mer uppmärksamhet är tjejer, keps på eller av, om man får retas, tuggummi eller gunga på stolen, osv. I princip har du några veckor på dig att övertyga dina elever om du är en resurs för dem eller inte. För vissa elever med problem kan en klassföreståndare (och även andra lärare) vara som ett ljus i livets mörker. Har pedagogen också lite självförtroende och kan hantera konflikter kan många elevers studieresultat och framtid vara tryggad. Så visst är en klassföreståndare viktig.
Är ni två eller fler klassföreståndare har ni dubbla chanser att lyckas! Fungerar ni bra tillsammans så att klassen ser och märker det är kanske halva arbetet gjort. Den andra halvan av arbetet ska vi titta på nu.
I terminsstarten på hösten, när vi träffat vår nya klass, har vi alltid anordnat en kort skolresa på två dagar med en övernattning. Redan på vårterminen innan hyr vi ett litet läger med instruktör i början av september. Eftersom det fortfarande kan vara varmt i vattnet, kan eleverna bada. Förutom olika utomhusaktiviteter har vi även tävlingar, samarbetsövningar och gemensam matlagning. Barnen lär känna varandra lite och även lära känna oss klassföreståndare. Lika viktigt som aktiviteterna är också att vi visar att vi vill eleverna väl och att vi bryr oss. Vi talar om att vi vill att de ska kunna trivas och samarbeta och kanske hitta en kompis för resten av livet. Men framför allt visar vi klassföreståndare att vi är handlingskraftiga tillsammans och kan samarbeta. Ju bättre jobb vi lägger ner i början av terminen, desto lättare blir resten av skoltiden med eleverna. Naturligtvis är inte detta en patentlösning, men det är ett eller flera steg i rätt riktning.
Klassföreståndaren har möjlighet att med hjärta, humor, respekt och handling sätta rätt stämning i klassen. Om han eller hon inte bryr sig att profilera sig kan det gå bra ändå. Men beroende på grupperingar i klassen kan konstruktiva eller destruktiva grupper ”ta över” och sätta sina regler i klassen och prägla klassen på gott och ont. Så det är kanske dumt att chansa på det sättet. Det är ju inte alltid man vinner på lotteri heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar